Archetype

The winner takes it all

Ruimte voor slechts een oplossing

Hoewel de wereld in het algemeen en innovatie in het bijzonder, baat heeft bij diversiteit en concurrentie, is er soms toch maar plek voor één dominante speler. Denk bijvoorbeeld aan standaarden die nodig zijn om daarop individuele ontwikkelingen mogelijk te maken. ABBA maakte hier ooit een liedje over: ‘The winner takes it all, the loser standing small.’

10 recente lessen

1.

New Coke / Coke II
Door de druk van de concurrentie is Coca-Cola van hun succesformule afgeweken.

2.

Babylon trekt geen volle zalen
De concurrentie van andere films was groot, mensen gaan niet voor iedere film een ticket kopen en de grote franchise films weten veel bezoekers aan te trekken.

3.

De ondergang van de Back To The Future auto
De DeLorean kon de concurrentie van andere autobedrijven die ook met steeds innovatievere auto’s kwamen niet aan.

4.

Waterstofboot Lovers
De gemeente Amsterdam kreeg meer voorkeur voor elektrisch rijden (accu's) dan voor het rijden op waterstof.

5.

Derde WK poging met bondscoach Louis van Gaal
Er is veel concurrentie van andere sterke teams op het WK toernooi en er kan natuurlijk maar één land wereldkampioen worden.

6.

Legalisatie cannabis in Californië
De illegale drugsverkooppunten hebben twintig jaar lang zich kunnen ontwikkelen en verkeren zich in een sterke positie. Het is voor nieuwe ondernemers die ook nog eens tegen allerlei praktische problemen aanlopen ontzettend moeilijk om daarmee te concurreren.

7.

Hudson’s Bay in Nederland
Er zijn tegenwoordig heel veel webshops en alles is wel online te vinden. Zeker de jonge doelgroep die Hudson’s Bay wil aanspreken vindt producten online met het grootste gemak. Het is lastig om hiermee te concurreren en het aantrekkelijker te maken om naar een fysieke winkel te gaan dan online te bestellen. Dan is er natuurlijk ook nog de concurrentie van andere warenhuizen, zoals de Bijenkorf.

8.

Geen belangstelling voor Domino’s in Italië
De concurrentie van de lokale pizzeria's in Italië was te groot voor Domino's.

9.

Stuiterschoenen Nageeye
Er is enorm veel concurrentie bij een WK marathon. Er zijn veel goede lopers en je kan het je hierdoor niet permitteren om net wat minder goed in de race te zitten.

10.

Sport7
Er was te veel concurrentie van Studio Sport van NOS en de sympathie van het publiek ging naar het al bestaande programma. Ook had Sport7 niet genoeg nieuws te bieden om te concurreren met Studio Sport. De combinatie van het imagoprobleem en het gebrek aan een vernieuwend element zorgde ervoor dat er geen belangstelling was voor het programma.