Samenvatting
Doel
Aanpak
Resultaat
Leerpatronen
In 2016 werd het bedrijf Lightyear opgericht door de Nederlanders Arjo van der Ham, Koen van Ham, Lex Hoefsloot, Martijn Lammers, en Qurein Biewenga. Het bedrijf uit Helmond wilde zonnepaneelauto’s maken, deze elektrische auto's konden dus rijden op energie die door de auto zelf kon worden opgewekt. De komst van dit soort auto’s is natuurlijk prachtig nieuws voor de toekomst van onze planeet. Het idee was om eerst het model Lightyear 0 op de markt te brengen, deze luxe auto zou 120.000 euro gaan kosten, maar door dure onderdelen werd dit al snel 250.000 euro. De Lightyear 0 zou 800 kilometer kunnen rijden op een volle accu, maar deze afstand kan verlengd worden door de opgewekte energie tijdens de rit. Deze werd geproduceerd door het dochterbedrijf Atlas Technologies. Als Lightyear wat populariteit had gewonnen konden ze met hun tweede model komen: Lightyear 2. De prijs van deze auto zou minder dan 40.000 euro zijn en dus toegankelijker voor de grote massa. Deze strategie lijkt op die van Tesla.
Veel partijen wilden in Lightyear investeren, waaronder Invest NL, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en SHV. Door deze financiering werd het ook echt mogelijk om de zonnepaneelauto te ontwerpen. Afgelopen november ging de productie in een fabriek in Finland van start. Eerst werd er één auto per week geproduceerd en later kon de productie opgevoerd worden. Ondertussen gaat het financieel niet zo goed met Lightyear, eigenlijk waren er extra investeringen nodig en een belangrijke klant het ministerie van Defensie loopt weg.
De productie werd te duur, dus Lightyear stopte met de productie van de Lightyear 0. De bv Atlas Technologies die Lightyear 0 maakte is failliet verklaard, de 620 werknemers daar zijn hun baan kwijt. Er zijn uiteindelijk maar een paar auto’s geproduceerd. Lightyear ging zich volledig richten op het model Lightyear 2. Die zou dan in 2025 op de markt komen. 40.000 consumenten lieten weten interesse te hebben in de auto. Ook werden er 21.000 exemplaren van Lightyear 2 besteld door leasebedrijven, maar het is nog onduidelijk of deze auto’s geleverd kunnen gaan worden. Het deel van Lightyear waar de zonnepanelen werden gebouwd is niet failliet, de 30 mensen die daar werken kunnen daar nog blijven. Het is nu zoeken naar investeerders om een doorstart te maken met Lightyear 2. De curator is op zoek naar een goede partij om het mooie concept mee voort te zetten, maar het voortbestaan van Lightyear hangt helaas aan een zijden draadje.
Het in 2016 opgerichte bedrijf Lightyear ontwikkelde een auto die kon rijden op zelf opgewekte zonne-energie. Eerst zou er een luxe prijzige versie uitkomen en vervolgens een goedkopere toegankelijkere versie voor het grote publiek. Helaas was de productie te duur en moest Lightyear deze stop zetten. Het bedrijf is failliet en de 620 werknemers zijn hun baan kwijt. De curator hoopt nog op een doorstart en is gesprek met investeerders.
Reacties (0)